fredag 2 november 2007

Vi gör en skrammelorkester (Fre 071102)

Fredag igen... Veckorna går fort! Idag är det bara jag som arbetar. Anna är ledig och Elisabeth sjukskriven med värk i armen. Har bestämt med Kerstin att vi ska träffas i Grötfatet, så vid nio promenerar vi dit. Emma, Linnéa, Vilda, Svea, Vendela, Frida och Theodor är med.
Efter någon timmes utelek går Kerstin in med 1-2 åringarna för lite Rim och Ramsor. "Mina" barn känner ju Kerstin väl eftersom vi försöker träffas och jobba tillsammans så ofta det går, men jag var lite osäker på om alla skulle vilja följa med. Men även Theo, Svea och Vendela följde glatt med in i parken.
En liten ramsa...

"Jag doppar tårna i vattnet... Fiskarna kommer! (sitt och "doppa" tårna. Dra upp dem
Jag doppar tårna i vattnet... Fiskarna kommer! hastigare när det blir farligare...)
Jag doppar tårna i vattnet... Gäddorna kommer!
Jag doppar tårna i vattnet... Gäddorna kommer!
Jag doppar tårna i vattnet... Hajarna kommer!" (dra upp fötterna och ramla omkull)

Jag var ute med de större barnen under tiden, men Kerstin berättade att alla var med, en del med rörelser och andra genom att bara titta på. Men hos Theodor såg hon stjärnögon...

Efter lunch var det dags för Vilda och Emma tillsammans med Kerstins Julia, Lucas, Sebastian och lilla Mira att göra en egna instrumet till en skrammelorkester.
Vi använde oss av tomma flaskor/burkar som vi stoppade linser/ärtor/grus i för att göra egna maraccas. Med gummisnoddar och plastlådor gjorde vi stränginstrument. Vi undersökte hur det låter att spela på glas med olika mycket vatten i. En visp och en plåtburk blev ett instrument, liksom wellpapp och en diskborste. Barnen fick använda sin fantasi för att hitta "instrument" att spela på.
Vi hade jättekul. Alla var väldigt fokuserade och efter att ha tillverkat alla instrument spelade vi och sjöng tillsammans!

Inga kommentarer: